Äventyr i Seoul - Dag 1

Det var några dagar sen jag skrev nu men det är för att vi åkte till Seoul tidigt i fredags morse och därmed hade annat för mig än att uppdatera bloggen. Min nu kommer en summering från resan! 
 
Jag har tidigare nämnt att jag och några andra inte har några lektioner alls på fredagar vilket är perfekt om man vill åka iväg på någon miniresa över helgen. Sagt och gjort, i fredags morse (alltså 06.00) började resan till Seoul då vi först tog tunnelbanan till bussterminalen och sedan buss därifrån hela vägen till Sydkoreas huvudstad. Resan tog ~5h och då gjorde vi ett stopp mitt i för att kissa och köpa något litet att äta om man ville. Resan dit kostade 26800 won (~210kr) och är det billigaste alternativet att resa med. Därefter kommer tåg som kostar lite mer och har ungefär samma restid. 
 
 
Väl framme i Seoul åkte vi först för att checka in på hotellet vi bokat mitt i city där vi skulle sova på futoner (japansk säng på golvet). Helt ok ändå för vad vi fick betala (460kr/person för två nätter), plus att det ingick lätt frukost vilket alltid är trevligt. Vi var totalt 6 st som bodde tillsammans på hotellet, alla i samma rum (stort rum) första natten, och sen delades vi upp i 2 rum med 3 personer i varje den andra natten. Det var även en till person som följde med som bodde på ett hotell väldigt nära vårt. 
 
Eco House hette hotellet vi bodde på.
 
Futoner på golvet, förvånatsvärt bekvämt ändå.
 
Vi var 4 som hade fredagen ledig och som åkte på morgonen (3 svenskar, 1 fransman) och resten åkte efter lektionerna på eftermiddagen. Då majoriteten var svenskar på fredagen bestämde vi oss för att åka till IKEA (sålart), för att få avnjuta lite svenskt för en gångs skull. Det blev en rätt lång resa dit med både buss och tunnelbana, men det var det helt klart värt! Jag passade på att köpa lite marabou-choklad och daim, mums! Vi fikade också inne på IKEA, det blev några köttbullar, påskmust och en morotskaka, så jäkla gott när man levt på koreanska smaker i 1,5 månader. 
 
Konstig känsla att se IKEA någon annanstans än i Sverige.
 
 
Vi var med på en billboard. 
 
Coolt hus.
 
En sak som är väldigt bra med Sydkorea är att busskorten funkar överallt i hela landet. Det är inte olika bolag och bestämmelser alltså, utan samma kort funkar oavsett var man befinner sig. Sen kan det vara olika priser såklart, men fyller man på kortet i Seoul så funkar det att använda i Busan också. Väldigt smidigt. Inte alls som i Sverige med andra ord.
 
En av tunnelbanestationerna.
 
Seoul var en helt annan upplevelse än Busan. Dels är det en mycket större stad vilket också gör att det finns mer turister och därmed mer menyer och liknande på engelska. Det är alltså enklare att ta sig fram i Seoul än i Busan med bara engelska språket. Det finns också mer tydliga shoppinggator, med kända märken, inte som i Busan där allt är utspritt och massor av mindre butiker. Jag gillade verkligen Seoul och skulle verkligen kunna tänka mig att komma tillbaka någon gång. Det känns dock som att det inte finns allt för mycket turistiga saker att göra där så en helg kändes rätt lagom även om man såklart kan spendera lång tid där också. 
 
Det var dag 1 gott folk, jag ska försöka lägga upp ett till inlägg inom kort om dag 2 och 3 också men vet inte exakt när det blir.  Min roomie Lina flyttar tillbaka till Sverige på onsdag vilket betyder att vi ska maxa de två sista dagarna nu med mys och häng. Håll ut i alla fall, det finns en hel del bra saker kvar att berätta om Seoul-resan.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: