Hanbok

Jag var mitt i att skriva hela inlägget igår men sen hände något och allt försvann. Hur som helst, nu kommer det efterlängtade inlägget om besöket till palatset Gyeongbokgung klädda i de traditionella koreanska kläderna hanbok. Det här är lätt en av de bästa upplevelserna här i Korea. 
 
Vi hittade ett ställe rätt nära palatset där man kunde hyra hanbok (det finns typ 100 ställen runt om). Det kostade 30000 won (~240kr) att hyra kläderna för 2h, vilket var rätt lagom. Det fanns billigare alternativ för mindre fina kläder, men det var helt klart varenda won och öre. Jag hade på mig en röd-blå klänning(?) som tydligen var något som en drottning har på sig. De andra tjejerna hade mer rosa och pastelliga kläder vilket är för prinsessor och hovkvinnor. Johan hade på sig en röd heldräkt som kungar hade på sig, och Niall hade en röd väst-liknande överdel somvar mer vanligt för livvakter/adelsmän(?). Om man hade på sig hanbok kom man in i palatset gratis, vilket är trevligt. Plus att det är kul att se palatset när folk har på sig traditionella kläder. 
 
I och med att vi var ett rätt stort gäng som hade klätt ut oss var vi rätt popis bland resten av turisterna. Många ville ta kort med oss och speciellt med Johan som var kung. Vid flera tillfällen var det faktiskt lite kö vilket är helt sjukt. Det var lite som att vi var kändisar. Inte för att jag vet hur det är, men kan tänka mig att det är lite liknande. 
 
Om ni någon gång åker till Seoul, se till att hyra hanbok! Det var riktigt roligt att gå runt där och känna sig uppklädd i vackra kläder. Nu kommer typ 100 bilder.
 
 Gyeongbokgung palatset
 
Folk ville ta kort med Johan.
 
Ni kan kalla mig drottning Sophia nu.
 
 Folk ville ta kort med oss alla.
 
 Coola koreagänget.
 
 Folk ville ta kort med Johan igen.
 
Och igen. 
 
Och igen. 
 
En gång till. 
 
 Inne i ett av husen, dock fick man inte gå in.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Coola svenska koreagänget.
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: