Plugga med Sophia

Som jag sagt förut så är vi inne i en midterm-period, alltså halvvägs-in-i-kursen-prov-period, vilket betyder plugg. Med anledning av detta är det inte speciellt mycket annat kul som händer just nu och jag tänkte därför ta tillfället i akt att ge er en inblick i exakt vad jag studerar. Imorgon tisdag är det dags för första testet, och det är i Understanding Korean Culture, vilket i princip handlar om Koreas historia och symboler so far. Här kommer några "roliga" exempel som ni kan öka er allmänbildning med. Observera att mycket av vad jag skriver kan vara fel, skriver bara vad läraren gett oss för information och hoppas på att det är rätt.
 
Sydkoreas flagga: Tae-keuk-gi (ish) och de olika komponenternas betydelser. Skriver bara vad min lärare i kursen skriver och jag misstänker att hon "direktöversätter" från koreanska, vilket betyder att samma sak kan stavas på 100 olika sätt då de utgår från uttal.
 
Hong-ik-in-gan, landets grundläggande princip som lyder: "The greatest service for the benefit of humanity".
 
Mugunghwa: Sydkoreas nationalblomma (latin: hibiscus syriacus, svenska: frilandshibiskus).
 
Jang Yeong-Sil: Uppfinnare, forskare och astronom. Uppfann en typ av solur, regnmätare, en klocka som går med vatten och ett astronomiskt verktyg som faktiskt finns med på 1000won.
 
Hun-min jeong-eum: Originalnamnet på hangul, dvs det koreanska alfabetet. Uppfanns 1444 av bland annat Kung Sejong, och infördes 1446 som det officiella språket i Sydkorea. Från början fanns det totalt 28 karaktärer, idag används 24 av dem fortfarande. Av dessa får man 19 konsonanter och 21 vokaler. 
 
Förutom detta (plus massor av fler symboler och personer) ingår det även en hel del dynastier och tidsepoker. Bland annat Joeson Dynastin, Goryeo Dynastin och De tre rikena (Shilla, Backje och Goguryo) för att bara nämna några få. 
 
Provet är som sagt imorgon vilket betyder att det bara är att fortsätta nöta in årtal, namn, symboler och så vidare. Inte alls som plugget hemma i Sverige med andra ord. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: