Yellow Dust

Såhär under vårmånaderna är det väldigt blåsigt ute vilket gör att såkallat gult damm blåser in från ökenområdena i Mongoliet. I luften finns en hel del farliga partiklar som gör att man kan bli sjuk. Bland annat svavel, sot, aska, kolmonoxid och andra giftiga ämnen plus en hel del cancerframkallande ämnen. Kul va. Jag har därför införskaffat såna där masker man har som täcker mun och näsa och som ser sjukt töntiga ut. Det låter nog farligare än vad det är, men jag luften känns lite extra jobbig att andas för tillfället. Jag har dragit på mig en förkylning som jag inte vet om den beror på gult damm eller bara att det var dags för mig att bli sjuk. Kanske båda.
 
Oroa dig inte mamma, jag tar såklart hand om mig (dricker mycket vatten osv som du hade sagt åt mig att göra), no worries! Jag var ju väl förberedd inför resan hit med hela reseapoteket men tyvärr ingenting mot hosta. Jag gick därför till hälsokliniken på campus idag. Kvinnan som jobbade där kunde knappt någon engelska så det blev en hel del teckenspråk. Slutade med att jag fick någon dryck och några piller som jag skulle ta på plats och sen några att ta med mig till senare. Riktigt skumt. Det är inte som i Sverige att man får träffa någon läkare eller ens sköterska i ett rum, utan man gör allt i receptionen. Hoppas i alla fall att jag blir frisk snart, tanken var ju megafest nu efter midtermsen. Får se om det blir så nu.
 
Har inte vågat ha på mig masken utomhus än, men lär väl bli så snart. Alla andra har ju det..
 
Reseapotek plus piller från hälsokliniken. Heja heja.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: