Koreansk efterrätt

Här om dagen fick jag testa på traditionell koreansk efterrätt, patbingsu, eller snowflake sherbet. Det är typ is med någon smak på. Låter jättekonstigt och jag var väldigt skeptisk innan. Vem fan vill äta is liksom. Men det var faktiskt förvånansvärt gott. Vi beställde in två olika smaker för att testa, den ena var vad jag skulle säga mer traditionell efterrätt i mina ögon, nämligen choklad brownie (brownie är alltid choklad?). Den andra var dock lite mer annorlunda men tydligen mer traditionell i koreanernas ögon. Det var någon typ av ris/bön-mjöl på och sen droppade man kondenserad mjölk på. Sjukt konstigt, men faktiskt väldigt gott. Av de båda två var nog faktiskt den sistnämnda (ris-grejen) min favorit. Det fanns också andra med bär och liknande på som jag nog får testa på nästa gång om det hinns med. 
 
Vi testade också en annan koreansk efterrätt, injeolmi toast. Det är en macka med det där ris/bön-mjölet som de gjort till en deg. Inte min favorit. Det smakade bara bröd i princip. Men kul att ha testat.
 
 
Två patbingsu.
 
Den med brownie/choklad-smak
 
Ris/bön-mjöl och kondenserad mjölk.
 
Självklart delar alla.
 
Injeolmi toast.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: