Cool info

Jag har hittat lite coola/roliga/intressanta/you-name-it fakta om Sydkorea/Busan som jag tänkte dela med mig av. 
 
1. Den högsta valören på sedlar (50000 won) har en kvinna på sig. År 2006 infördes den nya sedeln, tidigare var den högsta sedeln 10000 won, och trots att Korea har tusentals kända män genom historien var det ändå en kvinna som fick äran att bli en peng. Shin Saimdang som hon heter är dessutom den första kvinna att vara på en Sydkoreansk sedel. 
 
 
2. I Sydkorea räknas man som 1 år gammal när man föds. Och beroende på när under året man är född kan man vara ett extra år äldre också (har med när nyåret är). Det betyder att det skapar lite förvirring när man frågar en korean om hur gammal hon eller han är. En person som är född 1991 kan därför vara 28 fastän personen "vanligt" räknat endast är 26. 
 
3. Förra veckan spelades det in några scener från Marvels nya Black Panther här i Busan. Dessutom var det bland annat vid en strand (Gwangali) väldigt nära där jag bor. Kan avslöja att det kommer bli en fet biljakt i filmen, så se till att se den när den kommer ut någon gång i början av 2018.
 
4. Koreanerna verkar gilla att visa upp sina förhållanden för alla. Speciellt nu under våren kan man se hur många par som helst hålla handen och ha matchande kläder (wtf). Här om dagen såg jag dessutom ett par som sprang och höll varandra i handen. Helt galet. De är verkligen överallt. Ett par hade också matchande uppdragna strumpor på sig, allt för att man inte ska missa att de är tillsammans.
 
5. Sydkorea är tydligen the place to be om man vill ha någon skönhetsoperation. Jag fick höra igår av en som sa att det är jättevanligt att folk opererar någonting och att det är folk från hela världen som åker till Seoul för att lägga sig under kniven. Personligen håller jag mig nog borta från det där, men alltid bra att veta.
 
6. Mellan 1919 och 1948 användes melodin från Auld Lang Syne till Koreas nationalsång. Den byttes ut när Sydkorea blev självständiga till den som är idag.
 
7. Koreaner gillar söta chips. Salt existerar knappt (åtminstone inte där jag ätit). Det är alltså väldigt vanligt att det finns chips med hongung, smör och karamell. Till och med pommefrittes är sötade med honung på. Nämnde jag att jag saknar salt?
 
8. Typ alla backar in i parkeringsfickan, inte för att det här är megacoolt, men i alla fall något jag reflekterat över. I Sverige är det mer vanligt att folk bara kör rakt in i parkeringsfickan, men här verkar många backa. Now you know.
 
 
9. Busan är bergsstaden då Busan faktiskt betyder just berg. Det finns väldigt många berg häromkring som vi förhoppningsvis kommer se mer av.
 
10. Sydkorea ska tydligen vara världsledande inom internetuppkoppling och ryktet säger att de ska ha världens snabbaste genomsnittliga internethastighet. Tvek på den dock. Tycker att de i sånna fall kunde fixa så att studentrummen har snabbare internet, eller i alla fall mer stabilare då det ofta händer att man inte har någon anslutning alls.
 
Sådär, nu vet ni ungefär lika mycket om Korea som jag gör.
 
 


Kommentarer
Postat av: Micael Caspár

Igår berättade dom på radion här hemma att dom allra flesta bilar i SydKorea är svarta, vita eller silver.
Kolla om det stämmer.

Svar: Det kan nog stämma faktiskt, gjorde en snabb reflektion förut ;)
sophiacaspar.blogg.se

2017-03-29 @ 19:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: