Dorm food

I vår hyra ingår det frukost, lunch och middag - varje dag. Hyran för hela perioden ligger på runt 10600kr och då är det ungefär 4 månader vi bor här. Maten som serveras här är väl inte den allra bästa kanske, men den (eller något iaf) går ner. Vi har ingen möjlighet alls att laga mat på rummen eller i något anslutande kök så det är antingen maten som serveras eller att äta ute. 
 
Till varje måltid serveras ris och någon typ av soppa. Resten skiljer sig en hel del. Frukosten är väl den som jag är mest besviken på då jag älskar frulle vanligtvis. Här är det ris, kött/fisk, kimshi (som också serveras till allt) och eventuellt någon surprise som serveras. På måndagar och onsdagar är det dock cereal day, vilket innebär att vi får mjölk och supersöta flingor som extra till frukosten. Alltid något. Ibland får vi vitt bröd med sylt också, en gång fick vi en banan och en annan gång fick vi chokladmjölk. Det varierar alltså väldigt mycket.
 
Jag har försökt testa det mesta i alla fall men kommit fram till att jag tydligen är rätt picky med maten. Så brukar vanligtvis inte tycka om mycket av sakerna. Maten läggs förresten på en metallbricka med olika "fack" för olika saker. Sen är det sked och ätpinnar som gäller, aldrig gaffel och/eller kniv.
 
Här är en av mina frukostar. Denna dagen var bra, vi fick chokladmjölk och den var god! Sen var det även vitt bröd med äppelsylt (tror jag). Tog lite ris också för att få i mig lite extra näring. Saknar verkligen fullkornsbröd och/eller surdegsbröd.
 
 Det här var faktiskt en helt ok lunch. Lite oklart vad knyttena var, men tror det var någon typ av kött och ris i. Riset på sidan skulle kunna beskrivas som en pyttipanna fast med ris. Det bruna har jag ingen aning om vad det var, underst ligger nudlar och i det bruna tror jag det var något kött och betor(?). Det gröna har jag för mig är någon sorts kiwisås som smakar godtyckligt, och till efterrätt blev det yoghurt.
 
Jag vet att alla måltider ser ish samma ut men tänkte att jag ändå kunde visa en från varje ändå. Under denna middag var huvudrätten ankgryta. Den var sådär. Om man är allergisk eller måste äta annan kost pga ex religion finns det oftast alltid tonfisk att ta, och det brukar jag nyttja. Det har faktiskt blivit en hel del ris-tonfisk-mat på senaste. Just denna middag fanns det även fishsticks som var väldigt goda. 
 
Det serveras som sagt soppa varje dag också, men den tycker jag inte om så skålen brukar ofta lämnas tom (om den inte används för att hämta tonfisk dvs). 
 
Ibland går vi såklart ut och äter också, skönt med lite variation iaf.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: