Äventyr i Jeju dag 4

Jag åkte med ett väldigt aktivt gäng som alla ville hitta på saker hela tiden. Kul tycker jag, jag gillar när det händer saker. Denna dag besökte vi en hel del ställen också. När jag först vaknade var hela min kropp mör från gårdagens bergsbestigning. Mina vader gjorde heeelt sjukt ont. Alltså smärta. 
 
Första besöket blev en vulkangrotta som vi kunde gå ungefär 1km in i. Hela Jeju är typ en gammal vulkan, vilket betyder att det finns en hel del kvarlämningar från tiden den var aktiv. Det var en stor skillnad från att promenera utomhus i den stekande värmen och varma luftfuktigheten mot att promenera i en kall lavagrotta under jorden. Där fanns världens största lavapelare(?), dvs lava som runnit ner från ovan och sedan stelnat till "berg". Häftigt. 
 
Därefter begav vi oss till en annan populär plats på Jeju, nämligen Sunset Peak. Det är också en gammal vulkankrater och det ska tydligen vara väldigt vackert att vara där vid soluppgång. Det vet vi dock ingenting om då vi kom dit efter lunch någon gång. För att komma upp på denna krater behövde vi än en gång gå upp för en hel del trappor. Inte alls lika många som dagen innan (mycket färre), men med de smärtande vaderna var det jobbigt i alla fall. Speciellt nerför. 
 
Till middag åt vi samgyupsal, eller Jejus variant av det, vilket är Koreansk bbq, där man (på Jeju) grillar grismage på en stekplatta på bordet. Inte alls min favorit. Sist jag åt detta blev jag tyvärr matförgiftad (dock var det nog mitt fel eftersom ingen annan blev sjuk), så jag har varit lite skeptisk mot att testa detta igen sen dess. Det gick bra denna gång, men är nu helt säker på att jag inte alls gillar denna koreanska rätt.
 
På vägen ner till grottan.
 
 
Lavapelaren.
 
Uppe på Sunrise peak.
 
 
 
Koreansk bbq.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: